فوم پلی یورتان

اخیراً فوم پلی یورتان ها یا به‌اصطلاح مواد پی یو ( PU) یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین پلیمرها در دنیا به‌حساب می‌آیند. فوم پلی یورتان عموماً به‌عنوان موادی که در کاربردهای دشوار و ناممکن استفاده می‌شوند معروف‌اند. از طرفی پلی یورتان ها یکی از مهم‌ترین پلاستیک‌های عصر حاضر محسوب می‌شوند.
فوم پلی یورتان ها در نتیجه بسپارش افزایشی ایزوسیانات با پلی ال که از نفت خام حاصل می‌شود تولید می‌گردد. در نتیجه ترکیب دو جزء یک واکنش شیمیایی شروع شده که نتیجه آن فوم پلی یورتان است. مهم این‌که پلی ال از پیش دارای افزودنی‌هایی مانند کاتالیست، عامل پف زا، رنگ، آنتی یو وی، پایدار کننده و مواد فعال سطحی است. با جایگزینی و یا تغییر مقدار هر یک از افزودنی های مذکور و یا با تغییر نسبت پلی ال به ایزو، امکان تنظیم مشخصات فیزیکی و مکانیکی فوم پلی یورتان تولیدشده وجود دارد. درواقع هدف از این تغییرات دستیابی به محصولاتی با سختی، برگشت پذیری و مقاومت فیزیکی متفاوت است. از طرفی این مواد برای بتن و کاربردهای خاص مناسب‌اند. این تنوع‌پذیری باعث شد تا سیستم فوم پلی یورتان به‌عنوان عایق حرارتی در صنعت و ساختمان موردتوجه قرار گیرد.
فوم پلی یورتان ها همچنین راهکارهای متنوعی به صنعت ارائه داده است. فوم پلی یورتان ها نه‌تنها به طور مؤثری مخازن و خطوط لوله ها را عایق می‌کند بلکه به‌خوبی به اکثر مواد می‌چسبد و آن‌ها را آب‌بند می‌کند. فوم پلی یورتان همچنین در تولید قطعات خودرو مانند غربیلک فرمان، زیر آرنجی، ضربه‌گیر، صندلی، داشبورد، عایق صوتی، فیلتر هوا و … مورداستفاده قرار می‌گیرد. در پوشش دهی خطوط حمل‌ونقل جاده‌ای نیز از مواد پلی یورتان استفاده می‌شود. در تولید زیره کفش، کفی، زین موتور سیکلت و دوچرخه نیز مواد پلی یورتان کاربرد دارند. به دلیل مقاومت سایشی بالا، مواد پلی یورتان در غربالگری صنعت معدن کاربرد دارد. در صنعت مبلمان نیز مواد پلی یورتان در تولید بالشتک، تشک ، صندلی و پشتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
امروزه هر فردی می‌خواهد احساس راحتی و ایمنی داشته باشد. با توجه به تنوع بالای محصولات پلی یورتان، امروزه می‌توانیم از اتلاف حرارت و انرژی داخل ساختمان با استفاده از مواد پلی یورتان به‌عنوان عایق حرارتی بهره‌مند شویم. همچنین می‌توانیم از ورود سروصدا به داخل ساختمان با استفاده از فوم پلی یورتان آکوستیک جلوگیری نمود.

درباره foam-admin

سازنده و طراح ماشین آلات تزریق فوم هایپرشر ولوپرشردر سطح کشور با بهره گیری ازقطعات روز دنیا ومهندسی معکوس .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *