فوم سرد پلی یورتان

فوم سرد پلی یورتان گروه خاصی از مواد پلیمری اند که در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. محصولات فوم سرد پلی یوورتان از لحاظ شیمیایی پیچیده اند و شامل انواع مختلفی از پیوندها هستند. این پیوندها توسط عاملیت گروه ایزوسیانات با گروه الکلی پلی ال ایجاد می شود. با کنترل ترکیب هر یک از اجزاء، دو فاز جامد به طور متناوب ایجاد می شود.
فوم سرد پلی یورتان یکی از مهمترین و پر مصرف ترین کاربرد پلی یورتان ها در حوزه فوم های فلکس ( فوم نرم یا فوم منعطف) می باشد. تولید کنندگان از مواد پلی یورتان فوم های نرم، سبک ( دانسیته پایین ) با مقاومت بالا تولید می کنند. این خواص باعث شده که فوم سرد پلی یورتان در رده ششم فروش حجمی پلاستیک ها قرار گیرند. در سال ۱۹۹۵ میلادی، به عنوان مثال، نزدیک به ۱۰ میلیارد تن محصولات فوم فلکس تولید شد.
اصولا فوم های نرم پلی یورتان به دو روش گرم و سرد تولید می شود. بیش از ۴۰ سال پیش فوم گرم بهترین روش تولید فوم صندلی محسوب می شد اما با گذشت زمان بازار مصرف فوم گرم پلی یورتان کاهش یافت تا جایی که امروزه در اروپا و آمریکای شمالی مصرف این مواد تقریبا به صفر رسیده است. کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی هنوز به مصرف فوم گرم ادامه داده اند با این حال مصرف فوم سرد پلی یورتان به طور گسترده ای در حال افزایش است.
فرایند تولید فوم گرم با استفاده از مشخصه هایی مانند زمان پخت طولانی تر ( ۱۰ تا ۲۰ دقیقه) و دمای قالب گیری بالاتر ( ۱۰۰ تا ۱۲۵ درجه سانتی گراد) به منظور پخت مناسب فوم پلی یورتان ار فوم سرد متمایز است. در فرایند تولید فوم گرم معمولا از پلی ال هایی که دارای عاملیت هیدروکسیل ثانوی هستند استفاده می شود به همین دلیل سرعت واکنش و تشکیل فوم نسبت به فوم سرد پلی یورتان پایین تر است. فوم سرد پلی یورتان معمولا از پلی ال های دارای هیدروکسیل اولیه استفاده می شود که منجر به سرعت واکنش بالاتر، دمای پایین تر قالبگیری ( ۳۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد) و زمان قالبگیری و پخت سریعتر ( ۳ تا ۵ دقیقه) می گردد.

درباره foam-admin

سازنده و طراح ماشین آلات تزریق فوم هایپرشر ولوپرشردر سطح کشور با بهره گیری ازقطعات روز دنیا ومهندسی معکوس .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *