گاز سیکلوپنتان چیست ؟

(Cyclopentane) سیکلوپنتان C5H10  یکی از گازهایی هست که امروزه در تهیه فوم یخچال به عنوان عامل فوم زا وپف دهنده کاربردهای زیادی دارد.
از مزایای استفاده از عامل فوم زای سیکلو پنتان نسبت به گاز R141b  می‌توان به مواردی مانند درصد استفاده کمتر اشاره کرد که از نظر اقتصادی مقرون بصرفه می‌باشد.
اما از نظر فرآیندی از مشکلات کار با گاز سیکلو پنتان به عنوان عامل فوم زا وپف دهنده می توان به گرم کردن قالب اشاره کرد و دلیل آن نقطه جوش بالاتر سیکلو پنتان نسبت به گازهایی مانند گاز R141b  می باشد.

کاربرد اصلی سیکلوپنتان به عنوان عامل  پف دهنده در موارد زیر است:
•    صنعت لوازم خانگی و دستگاه های برودتی
•    عایق کاری پیرامون سیستم های لوله کشی
•    ساخت انواع محصولات فلزی و پانل های عایق
•    عامل فوم زا با تراکم بالادر تولید فوم سخت پلی یورتان برای تولید فوم یخچالی و فریزری

مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی ومختصات مولکولی سیکلوپنتان :

سیکلوپنتان یک هیدروکربن حلقوی ، به طور خاص یک سیکلوآلکان است. به نوبه خود ، این یک ترکیب آلی با فرمول مولکولی C5H10  است.
اسکلت آن هندسی است و یک حلقه پنج ضلعی را تشکیل می دهد. با این حال ، ساختار مولکولی آن مسطح نیست ، بلکه چین هایی ایجاد می کند که به دنبال ایجاد ثبات و کاهش تنش درون حلقه هستند. اتم های هیدروژن (کره های سفید) در لبه های آن بیرون می آیند ، در حالی که اتم های کربن حلقه پنج ضلعی (کره های سیاه) را تشکیل می دهند. با داشتن فقط پیوندهای C-C و C-H ، لحظه دو قطبی آنها ناچیز است ، بنابراین مولکول های سیکلوپنتان نمی توانند از طریق نیروهای دو قطبی-دو قطبی با یکدیگر تعامل داشته باشند. در عوض ، آنها توسط نیروهای پراکنده لاندن نگه داشته می شوند ، و حلقه ها سعی می کنند روی هم قرار بگیرند.

ماهیت سیلکو پنتان:

سیکلوپنتان مایعی بسیار فرار و قابل اشتعال است . از این رو باید در مکان هایی ذخیره شود که در معرض هیچ منبع گرمائی نباشد.
از یک طرف دیگر ، سیکلوپنتان تحت تابش اشعه ماورا ult بنفش می تواند با برم واکنش دهد. به این ترتیب ، یکی از پیوندهای C-H آن با C-Br جایگزین می شود ، که به نوبه خود می تواند توسط گروه های دیگر جایگزین شود.
وقتی سیکلوپنتان در معرض تجزیه در اثر حرارت قرار می گیرد ، یکی از مهمترین موادی که تولید می کند اتیلن است که کاربردهای بی شماری در دنیای پلیمرها دارد.
سیکلوپنتان به دلیل ظرفیت حلال یکی از پرکاربردترین حلال ها در صنایع شیمیایی است . همچنین از آن به عنوان ماده دمنده برای کفهای پلی اورتان که در یخچالها استفاده می شود استفاده می شود .
ویژگی آبگریز و آپولاری سیکلوپنتان ، آن را به همراه سایر حلالهای پارافینی یک حلال چربی زدایی می کند. به همین دلیل ، این اغلب بخشی از فرمولاسیون بسیاری از محصولات مانند چسب ها ، رزین های مصنوعی ، رنگ ها ، چسب ها ، توتون و بنزین است.

 شرایط نگهداری سیکلوپنتان :
باید در جای خشک، خنک و به دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری شوند

مزایای گاز تولی:
عدم تخریب لایه اوزون
قیمت مناسب نسبت به سایر گازها.

ظاهر فیزیکی:
مایع بی رنگ با بوی ملایم مانند روغن

 وزن مولکولی
70.13
نقطه ذوب
-93.9 ºC
نقطه جوش
49.2 درجه سانتیگراد
نقطه اشتعال
37.2 درجه سانتیگراد
دمای احتراق خودکار
361 درجه سانتیگراد
گرمای تبخیر
28.52 درجه سانتیگراد
ویسکوزیته
0.413 مگاپاسکال
انحلال پذیری
فقط 156 میلی گرم سیکلوپنتان به دلیل ماهیت آبگریز در یک لیتر آب در دمای 25 درجه سانتیگراد حل می شود. با این حال ، در حلال های غیر قطبی مانند سایر پارافین ها ، اترها ، بنزن ، تتراکلرید کربن ، استون و اتانول قابل اختلاط است.

واکنش پذیری
سیکلوپنتان در صورت ذخیره مناسب پایدار است. این ماده ماده واکنشی نیست زیرا پیوندهای C-H و C-C آن آسان نیست ، حتی اگر منجر به آزاد شدن انرژی ناشی از کشش حلقه شود.

درباره foam-admin

سازنده و طراح ماشین آلات تزریق فوم هایپرشر ولوپرشردر سطح کشور با بهره گیری ازقطعات روز دنیا ومهندسی معکوس .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *