با توجه به رشد تکنولوژی و افزایش رقابت در تولید محصولات با کیفیت در کوتاه ترین زمان ممکن، بسیاری از تولید کنندگان به فکر گزینه های جایگزینی برای محصولات خود افتاده اند. صنعت گران و تولید کنندگان قطعات مبلمان یکی از بزرگترین صنایع تولیدی کشور محسوب می شوند. نیاز به تولید محصولاتی با اندازه و طرح های متنوع، صرفه جویی در زمان در برش چوب و ساخت  قطعه به شکل و طرح دلخواه خود از اهمیت بالایی برخوردار است.فوم چوب پلی یورتان با داشتن خواص مکانیکی مطلوب از جمله مقاومت به ضربه و مقاومت سایشی بالا، جایگزین مناسبی برای بسیاری از محصولات از جمله چوب در صنعت مبلمان گردیده است. امروزه مواد پلی یورتان در بخش های مختلف صنعت مبلمان از جمله در تولید فوم صندلی ( فوم سرد)، تشک، بالشت، زیر آرنجی و دسته صندلی، پایه مبل، قطعات دکوری مانند تاج مبل، پایه ناهار خوری و عسلی و تابلوها استفاده می شود.

.

42685440_n

البته باید دانست مواد پلی یورتان که به عنوان فوم چوب استفاده می گردد از نوع  فوم سخت ( فوم ریجید) می باشند در حالی که فوم صندلی از نوع نرم ( فوم فلکس) می باشد. مقاومت فوم پلی یورتان را می توان بسته به نیاز مصرف کننده و کاربرد مورد نظر تنظیم کرد. به عنوان مثال پایه میز ناهار خوری که نیازمند تحمل بار و فشار زیادی می باشد می بایست تا حد امکان محکم باشد به همین منظور از فوم  چوب پلی یورتان با دانسیته بالا ( ۵۰۰ تا ۸۰۰) استفاده می شود. در حالی که در قطعات  دکوری مبل مانند تاج یا پایه عسلی معمولا از فوم پلی یورتان با دانسیته پایین ( حدود ۳۰۰) استفاده می گردد. برای تولید فوم چوب پلی یورتان علاوه بر مواد اولیه که شامل رزین ( پلی ال ) و سخت کننده ( ایزوسیانات) می باشد، نیاز به دستگاه تزریق فوم، قالب تزریق فوم هم دارید.

مواد پلی ال و ایزوسیانات برای تشکیل فوم می بایست با نسبت ترکیب مشخص با هم مخلوط شوند که حاصل این ترکیب شیمیایی فوم پلی یورتان خواهد بود. به منظور اطمینان از ترکیب کامل دو مایع با یکدیگر، لازم است از دستگاه تزریق و یا از یک میکسر با دور بالا استفاده شود. استفاده از دستگاه تزریق سرعت تولید را بالا می برد اما با توجه به قیمت بالای آن و نیاز به فضای کافی برای نصب دستگاه، تولید کنندگان معدودی از دستگاه برای تزریق فوم بهره می برند. استفاده از یک میکسر با دور بالا هم می تواند در صورت دقت بالای اپراتور به جای دستگاه استفاده شود. البته باید دقت داشت با توجه به اینکه تزریق فوم با میکسر به زمان بیشتری نسبت به دستگاه نیاز دارد حتما از تامین کننده مواد پلی یورتان بخواهید زمان شروع واکنش را به انداره کافی بالا ببرد تا فرصت کافی برای مخلوط کردن و تزریق مواد به درون قالب را داشته باشید. wood-pupoly

قالب سیلیکونی، فلزی ( معمولا از جنس آلومینیوم) و قالب آرالدیتی از پر کاربردترین انواع قالب های تزریق فوم پلی یورتان محسوب می شوند. البته قالب های آلومینیومی با وجود سرعت انتقال حرارت بالاتر و مقاومت فیزیکی بهتر به علت گران بودن طرفداران کمتری دارد. در تولید قطعات مبلی و فوم چوب معمولا از قالب سیلیکونی استفاده می گردد. تولید این قالب ها به نسبت کم هزینه تر و سریعتر است اما باید توجه نمود طول عمر این قالب ها کوتاه است و هر چند وقت یکبار دور انداخته شوند. البته نحوه صحیح قالب گیری، استفاده از مواد جدا کننده قالب و بهره گیری از سیلیکون های قالبگیری با کیفیت بالا، عمر قالب ها را افزایش می دهد.

در تعیین مقدار وزنی مواد پلی یورتان مورد نیاز برای پر کردن قالب سیلیکونی باید توجه داشت هر چه دانسیته فوم چوب پلی یورتان بیشتر باشد (میزان پف مواد کمتر است( مواد بیشتری برای پر کردن قالب مورد نیاز دارید.  برای قطعاتی که نیاز به تحمل نیروی فشاری بالایی دارند معمولا از مواد پلی یورتان با دانسیته بالا استفاده می شود. در صورتی که قطعات شما نیاز به تحمل بار زیادی ندارند بهتر است به منظور صرفه جویی و کاهش هزینه تولید از مواد با دانسیته پایین ( پف بیشتر) استفاده شود تا برای واحد حجم مشخصی از قالب، مقدار مواد کمتری مصرف شود. همچنین باید دقت داشت بسته به نیاز مصرف، با تنظیم میزان دانسیته فوم پلی یورتان، فوم چوب تولیدی می تواند سنگین تر و یا سبک تر از قطعه چوب طبیعی باشد.

به منظور کاهش هزینه های تولید، برخی شرکت ها و یا قطعه سازها مواد پر کننده ( فیلر) به پلی ال اضافه می کنند. استفاده  بیش از حد فیلر در مواد پلی یورتان باعث افت کیفیت فوم چوب مورد نظر، ترد و شکنندگی آن می شود. همچنین فشار زیادی به دستگاه تزریق و پمپ ها وارد می کند که سبب استهلاک سریع آن می گردد. توصیه می شود به منظور خرید مواد پلی یورتان خالص، حتما در انتخاب تامین کننده تحقیق بیشتری داشته باشید.

درباره foam-admin

سازنده و طراح ماشین آلات تزریق فوم هایپرشر ولوپرشردر سطح کشور با بهره گیری ازقطعات روز دنیا ومهندسی معکوس .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *