در سال 1934 پل شلاک آلمانی نخستین پژوهشگری بود که موفق به سنتز رزین اپوکسی شد و اختراع را به نام خود ثبت نمود. کاشف بیسفنول آ دکتر پیر کاستان از سوئیس بود که در سال 1938 میلادی این اختراع را ثبت نمود. این اختراع را کمپانی سیبا Ciba ثبت کرد که تبدیل به یکی از سه تولیدکننده بزرگ اپوکسی در دنیا شد. این شرکت در دهه 90 میلادی دستخوش مشکلات داخلی گشت و به کمپانی هانتسمن Huntsman آمریکا واگذار شد. اما رزین اپوکسی به شکل امروزی در سال 1946 میلادی از ترکیب اپی کلروهیدرین و بیسفنول آ توسط سیلوان اوون گرینلی از کمپانی دوو-رینولدز سنتز و ثبت اختراع شد. این کمپانی بعدها توسط کمپانی مواد شیمیایی شِل خریداری شد و بعد از چند بار دست به دست شدن؛ هم اکنون بخشی از شرکت هگزیون آمریکا است.

پوشش های اپوکسی دارای چسبندگی خوبی روی طیف وسیعی از سطوح بوده و بر اساس هاردنر به دو گروه پلی آمید و پلی آمین تقسیم می شوند. به دلیل داشتن خواص سختی، انعطاف پذیری و چسبندگی خوب روی انواع سطوح استفاده می شوند.

تولید زیورآلات با رزین اپوکسی

کاربرد رزین اپوکسی در صنایع زیورآلات

کاربرد رزین اپوکسی و مصارف آن

فرآیند وکاربرد رزین اپوکسی در صنایع تولیدی

در رنگ های کولتار اپوکسی افزایش مقداری کولتار به رنگ اپوکسی مقاومت آن در مقابل آب و زنگ زدگی افزایش می یابد و آستر زینکریچ اپوکسی نیز با ایجاد حفاظت کاتدی روی سطح فولاد و آهن از زنگ زدگی آنها جلوگیری و سطح در مقابل عوامل خورنده برای مدت وطولانی محافظت می نماید.

اپوکسی یک هم‌بسپار ترموست یا گرماسخت است؛ که از دو ماده  شیمیایی مختلف تشکیل شده. این دو ماده را با نام رزین و سخت‌کننده یا فعال‌ساز یا هاردنر می‌شناسند. رزین از تکپارها یا بسپارهایی با زنجیر کوتاه که در انتهایشان یک گروه اپوکساید قرار دارد تشکیل می‌شود؛ و هاردنر از دو نوع سیکلو آمینی برای چسبها و کفپوشهای اپوکسی بدون حلال و پلی آمید برای رنگهای اپوکسی حلال دار تشکیل می‌گردند که نیاز است برای خشک شدن با رزین بخوبی مخلوط شود و طی زمان مشخصی پیوند تکمیل شده و خشک می‌گردد.

و کفپوش اپوکسی که بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین بوده و صد در صد جامد تولید و عرضه می شود. کفپوش اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین بوده و صد در صد جامد می باشد. این پوشش با داشتن چسبندگی بسیار بالا به سطح بتنی و فلزی و همچنین سیستم هایی نظیر اپوکسی و پلی یورتان، مقاومت شیمیایی بسیار بالا در مقابل آب ، مواد شیمیایی، روغن ها، اسیدها، قلیاها و حلال ها و … برای پوشش دهی کف بتنی و لزی سالن ها بسیار مناسب می باشد. سازگاری آن با شرایط مختلف آب و هوایی و حساسیت پایین آن به شرایط محیطی و قابلیت اعمال آسان آن کاربرد این پوشش را بسیار گسترده می کند.

کفپوش های ترافیکی اپوکسی که در ضخامت های متفاوت بر اساس نوع و میزان تردد قابل اجرا خواهند بود .

– کفپوش های اپوکسی آنتی استاتیک

– کفپوش های اپوکسی ضد اسید

– کفپوش آنتی استاتیک (کانداکتیو)

– کفپوش ورزشی

– کفپوش معمولی با مقاومت مکانیکی و شیمیایی متوسط

– گروت ها

– کاشیکاری ضد اسید

– فایبر ضد اسید

– پلیمر

قبل از توضیح کلی در رابطه با کفپوش اپوکسی در رابطه با اپوکسی که کفپوش اپوکسی از آن تولید می شود توضیحی می دهیم. رنگ اپوکسی دارای خواص و کاربرد بسیار زیادی می باشد. رنگ اپوکسی به دلیل داشتن مقاومت خوب در مقابل رطوبت یا نم و اصطحکاک و عامل های جوی و شیمیایی ، رنگی می باشد که ما می توانیم از آن به عنوان پوشش محافظتی استفاده کنیم و همچنین رنگ اپوکسی بعد از اینکه کاملا خشک شد. شما می توانید سطح یا محلی را که رنگ کرده اید، بشوید. کاملا این مکان قابل شستشو بوده و به علت داشتن خاصیت انعطاف پذیری در مقابل تغییر شکل های سطحی سازه، مقاومت بالای دارد و ضربه پذیر می باشد.

رنگ اپوکسی در مواردی چون رنگ ها و پوشش ها ، قالب های صنعتی و کامپوزیت ها سامانه های الکترونیکی و الکترونیک، مصارف خانگی و دریایی ، هوا و فضا ، زیست شناسی و همچنین بر روی سطح فلزی و چوبی و سیمانی کاربرد بسیاری خواهد داشت. یعنی در موتورخانه ها، سطوح مجاور مواد شیمیایی متوسط، زیر زمین های مرطوب، کف پارکینگ ها و کارخانه ها و در کل هر جایی که نیاز به یک پوشش مقاوم در طولانی مدت می توان از رنگ اپوکسی استفاده کرد.

تمامی مواردی که بر پایه اپوکسی ساخته می شوند دارای کاربرد و اهمیت بسیاری می باشند، که مهمترین آن ها ساخت رنگ اپوکسی می باشد. و کاربردهای بسیار دیگر به وسیله اپوکسی ساخت کفپوش اپوکسی می باشد.

کفپوش اپوکسی، کفپوشی یکپارچه و پلیمری با مقاومت بسیار خوب و عالی را شامل می شود. در برابر حلال شیمیایی غیر قابل نفوذ می باشد. کفپوش اپوکسی در برابر مایعات غیر قابل نفوذ بوده که بصورت یک دست بر روی سطوح مختلف مثل سطوح بتنی قرار می گیرد. کفپوش اپوکسی با ضخامت های مختلف تا ۴میلیمتر توسط این شرکت قابل اجرا می باشد.

همچنین دارای غلظت و درصد سیلیس بالا، به وسیله ابزارهای دستی و مکانیکی تا ضخامت ۸-۶ میلیمتر روی سطح بکار میروند و مقاومت سایشی، مکانیکی و شیمیایی بالایی دارند، و معمولاً روی سطح بتن روی مکان هایی که در معرض ریزش و پاشیدن مواد شیمیایی و یا تردد شدید وسایل نقلیه سنگین قرار دارند، بکار می روند. این کفپوش ها عمدتاً در کارخانه های شیمیایی، پالایشگاهای نفت، کارخانه های خودرو سازی، نوشابه سازی و نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

کفپوش های خود تراز اپوکسی با درصد سیلیس بسیار کمتر که روی سطح تمیز شده ریخته می شود و با استفاده از شانه های پلاستیکی مخصوص روی سطح پهن می شوند و ضخامتی حدود ۲ میلیمتر دارند. استفاده از دستگاه اسپری دو جزئی نیز برای سهولت و تسریع کار در سطوح بزرگ امکان پذیر می باشد.

روکش خود تراز اپوکسی در برابر مواد شیمیایی ، سایش ناشی از تردد افراد و وسایل نقلیه سبک صنعتی مقاوم می باشد و با فام های مختلف و براق به زیبایی محیط می افزایند. این روکش اپوکسی در آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، کارخانه های تولید مواد غذایی و انبارها کاربرد خواهند داشت.

یکی دیگر از موارد استفاده شده از کفپوش اپوکسی را می توان در سالن های آرایشگاهی و مغازه هایی استفاده کرد تا در صرفا زیبایی خیلی منحصر به فردی به یک مجموعه داده شود.

کفپوش اپوکسی در موارد زیر کاربرد دارد:

پرایمر بتن اپوکسی

لاک اپوکی برای مدارهای چاپی و سیم

بتونه اپوکسی درزگیر

ملات اپوکسی

رنگ اپوکسی با حلال براق یا مات با فام های دلخواه

رنگ اپوکسی بدون حلال براق یا مات با فام های دلخواه

روکش خود تراز اپوکسی برای بتن کف

ورنی اپوکسی

چسب اپوکسی

کاربرد پوشش های اپوکسی از جمله کفپوش های اپوکسی

– پرایمر بتن اپوکسی

– بتونه اپوکسی (درزگیر)

– ملات و گروت اپوکسی

– رنگ اپوکسی با حلال

– رنگ اپوکسی بدون حلال

– ورنی اپوکسی

– چسب اپوکسی

– روکش های اپوکسی

-پوشش های منعطف اپوکسی

– مقاومت در برابر نفوذ آب

– مقاومت در برابر یخ زدگی

– چسبندگی خوب به سطح بتن

-انعطاف پذیری عالی

– پوششهای ضد لغزندگی اپوکسی

درباره foam-admin

سازنده و طراح ماشین آلات تزریق فوم هایپرشر ولوپرشردر سطح کشور با بهره گیری ازقطعات روز دنیا ومهندسی معکوس .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *